2019 15-Daagse Expeditie Noordwest Passage, Cambridge Bay - Kangerlussuaq

In de voetsporen van grote ontdekkers

Bestemming: Groenland

Reisduur: 14 nachten

Vanaf: 6.226,25 €

Vaar mee aan boord van MS FRAM  in de voetsporen van de vroege ontdekkingsreizigers van Cambridge Bay in Canada naar Kangerlussuaq in Groenland. Ervaar de rauwe en angstaanjagende schoonheid van het terrein dat sommige van de grootste ontdekkingsreizigers uit de geschiedenis te boven moesten komen. Zelfs vandaag de dag kunnen maar weinig schepen deze zeeweg passeren die door de afgelegen Arctische gebieden van Noord-Amerika snijdt.

De Noordwest Passage verbindt de Stille en Atlantische Oceaan met elkaar en is een mooie en meedogenloze route, die door de jaren heen het leven van veel ontdekkingsreizigers heeft geëist. Sinds het einde van de 15e eeuw was de zoektocht naar deze legendarische route door het Canadese Noordpoolgebied een heilige graal voor ontdekkingsreizigers. Er zijn records van bijna 40 expedities die deze wateren bevaren, om dit onbekende gebied te verkennen of om de zeeweg naar Azië te vinden. De eerste geregistreerde poging was de reis van John Cabot in 1497. De beroemdste reis hier was de mislukte poging van James Cook om de Passage te bevaren in 1776, en natuurlijk de noodlottige Franklin-expeditie van 1834. De eerste om de Noordwestpassage te veroveren door schip was de Noorse ontdekkingsreiziger Roald Amundsen. Zijn expeditie duurde van 1903 tot 1906, op de omgebouwde haringboot Gjøa. Op onze Hurtigruten-reis varen we in de nasleep van de grote ontdekkingsreizigers om deze beroemde waterwegen te ontdekken.

Voorwaarden 50% korting

  • Alleen geldig bij nieuwe boekingen gemaakt voor 01.07.2019
  • Onder voorbehoud van wijzigingen en beschikbaarheid 
  • In de online prijsopgave vindt u het meest voordelige tarief incl. 50% korting per persoon. Indien dit tarief niet meer beschikbaar zullen wij hierover berichten alvorens de reis definitief te boeken
  • Exclusief vliegreis, transfers en optionele excursies
  • Niet te combineren met andere kortingen
  • Dag tot dag beschrijving

    Dag 1 Aankomst en verblijf in Edmonton

    Deze expeditiereis begint met hotelovernachting in Edmonton, Canada.

    Edmonton is de hoofdstad van de provincie Alberta, is gelegen aan de Noord-Saskatchewan-rivier en biedt een breed scala aan culturele, sportieve en toeristische attracties. Wandel door het Fort Edmonton Park, het grootste levende geschiedenismuseum van Canada, ontdek de West Edmonton Mall, het grootste winkelcentrum in Noord-Amerika en geniet van het langste stuk stadsparkland in Noord-Amerika, de riviervallei van Edmonton.

    Naar keuze kunt u de reis vanuit Nederland bij te boeken

    Dag 2 Edmonton - Cambridge Bay, inscheping

    In de vroege ochtend transfer naar de luchthaven voor uw vlucht naar Cambridge Bay.

    De gemeenschap van Cambridge Bay ligt aan de zuidoostkust van Victoria Island. In Inuinnaq-taal wordt dit ’Iqaluktuuttiaq’ genoemd, wat een ’goede visplaats’ betekent. Het gehucht ligt dicht bij de Ekalluk-rivier, die beroemd is vanwege het gigantische Arctische-forel. Het is rijk aan archeologische geschiedenis en gezegend met overvloed aan vissen, zeehonden, ganzen, muskossen en kariboes.
    Archeologische vindplaatsen die overal op dit enorme eiland te vinden zijn, bewijzen dat de inheemse volken de afgelopen vierduizend jaar onafgebroken in dit deel van de Canadese Arctische Archipel hebben geleefd. Roald Amundsen bezocht de Cambridge Bay in 1905. In 1918 doorkruiste hij dezelfde route terug van west naar oost in zijn nieuwe schip genaamd Maud. De Hudson Bay Company kocht dit schip voor de pelshandel en arriveerde in 1921 in Cambridge Bay. De Maud werd jarenlang gebruikt voordat hij in de haven zonk. De blootgestelde romp is al 80 jaar een kenmerk van Cambridge Bay. Er wordt momenteel een poging ondernomen om het schip opnieuw te doen drijven en terug te brengen naar Noorwegen.
    In dit gebied zijn veel dieren te vinden, zoals kariboes, muskossen en zeehonden. Hier ligt MS Fram klaar om u naar de Noordwest Passage te brengen.

    Dag 3 Het hart van de Noordwest Passage, Gjøa Haven

    Gjøa Haven is een populaire bestemming voor liefhebbers van de arctische geschiedenis. De naam eert de Noorse ontdekkingsreiziger Roald Amundsen, die hier overwinterde op de Gjøa-expeditie. Hij noemde de plaats ’de mooiste kleine haven ter wereld’. Amundsen en zijn mannen brachten twee jaar door in Gjøa Haven, en ze waren druk bezig met het verzamelen van wetenschappelijke gegevens. Met jagen op kariboes en het verkennen van de omgeving wisselden ze hun werkroutines af.

    Toen Amundsen arriveerde, was er hier geen Europese nederzetting. Maar hij had contact met de lokale Inuit en hij leerde veel van hen over overleven en reizen in poolgebieden. De lokale Inuït-bevolking, de Netsilik Inuit, zijn directe afstammelingen van de oude Thule-mensen en ze wonen al meer dan duizend jaar in het gebied. De John Ross-expeditie van 1829-1833 had eerder deze regio bezocht en de noodlottige John Franklin-expeditie van 1845 kwam in de buurt om, dus Gjøa Haven wordt vaak bezocht door arctische geschiedenisliefhebbers.

    Tegenwoordig staat de nederzetting bekend om zijn levendige kunst- en ambachtscène, waar beeldhouwers beroemd zijn om hun weergaven van sjamanistische gezichten en getalenteerde naaisters die mooie artikelen van Inuït-kleding produceren. Het biedt ook uitstekende culturele belevenissen, waaronder het Heritage Centre, het Hamlet Center en de Northwest Passage Territorial Trail. In de warme maanden wanneer de toendra bedekt is met bloemen en de zee open is, nestelen talloze arctische vogels in de buurt, waaronder duivels, ganzen, eenden, sterns, jagers, plevieren, sneeuwgorzen en sneeuwuilen. Een knappe kudde muskusossen woont op het eiland en er zijn ook enkele kariboes. Wanneer we aankomen, worden we hartelijk verwelkomd in ’de mooiste kleine haven ter wereld’.

    Dag 4 Cruisen over de James Ross Strait, op zee

    Geniet van het navigeren door de 180 km lange en 50-65 km brede James Ross Strait. Het is vernoemd naar de Britse Poolonderzoeker James Clark Ross, en Roald Amundsen zeilde hier gedurende de Gjøa-expeditie. De zeestraat loopt tussen King William Island en het schiereiland Boothia en op basis van de aanwezige omstandigheden voeren we landingen uit voor wandelingen of boottochten op kleine boten.

    Dag 5 Cruisen door Conningham Bay en door Bellot Strait

    Bij aankomst in Conningham Bay zullen we onze tenderboten lanceren en de baai verkennen. We hopen op natuurwaarnemingen, aangezien deze ondiepe, brede baai een bekende hotspot is voor beluga’s en ijsberen. De Bellot Strait is een smalle doorgang die dient als doorgang van Prince Regent Inlet naar Peel Sound en Franklin Strait.

    Ten zuiden van het kanaal vind je het Boothia-schiereiland - het meest noordelijke punt op het vasteland van Noord-Amerika. De zeestraat, ongeveer 2 km breed, heeft hevige stromingen die kunnen oplopen tot 15 km per uur. Er kan de extra navigatie-uitdaging van ijs in het water zijn. Dientengevolge is een zorgvuldige beoordeling van de omstandigheden op de dag vereist en moet de doorvoer worden getimed om de sterkste stromingen te vermijden. U hoeft zich echter geen zorgen te maken. MS Fram is speciaal gebouwd als expeditieschip met een 1B ijsklasse, een schipdiepgangs-database, intrekbare naar voren geluidssonar en ijsbergzoeklichten - en de kapitein en zijn bemanning hebben ervaring met het varen op verraderlijke wateren.
    We zullen blijven uitkijken naar wilde dieren. Vergeet niet hoe meer ogen de wacht houden, hoe groter de kans om de ijsbeer te zien, die vaak in dit gebied te zien is. Deze zee-engte is waar de wateren van de Stille Oceaan en de Atlantische Oceaan samenkomen, nadat we de doorgang zijn overgestoken zullen we de Stille Oceaan verlaten en de Atlantische Oceaan binnenvaren.

    Dag 6 Historisch fort, Fort Ross

    Aan het einde van het kanaal ligt het historische Fort Ross, een handelspost die in 1937 werd opgericht door de Hudson’s Bay Company. Er zijn nog steeds twee kleine hutten aan de wal die worden onderhouden door de Canadese kustwacht, die af en toe door de lokale Inuït worden gebruikt als schuilplaats tijdens jachttrips .

    Dag 7 Spannende historische locaties, Beechy Island en Radstock Bay

    Onze eerste stop vandaag is Beechy Island. Deze plaats is nauw verbonden met de geschiedenis van de verkenning van de Noordwest Passage.
    De meest beroemde reis, één die omgeven is door mysterie, is de Britse expeditie onder leiding van Sir John Franklin. Twee schepen voeren de passage in in 1845, maar noch de schepen noch één van de 129 bemanningsleden werden ooit weer gezien. Het is bekend dat de Franklin-expeditie overwinterde op Beechy Island in 1845-1846. Drie graven aan de kust (plus een andere van één van de zoektochten) is een bewijs van de ongelukkige uitkomst voor de expeditieleden.
    Als je aan wal gaat, zie je de graven en de overblijfselen van Northumberland House, gebouwd door de redders op zoek naar Franklin en zijn mannen. De desolate locatie van de graven en de ruïnes van Northumberland House creëren een spookachtige herinnering aan de ongelooflijke uitdagingen waarmee ontdekkingsreizigers in deze krachtige wildernis worden geconfronteerd.

    De volgende stop is Radstock Bay. Het wordt gedomineerd door de opvallende Caswell Tower - een bekendheid van sedimentair gesteente oprijst uit de zee. De kustlijn rond Caswall Tower is een goede locatie voor korte wandelingen naar een prehistorische woning in Inuït. Caswall Tower biedt een uitdagende wandeling naar de top voor een geweldig uitzicht over de omgeving. De top is de locatie van een klein station dat seizoensgebonden wordt gebruikt voor onderzoek naar ijsberen.

    Dag 8 Verlaten nederzettingen en ontmoeten met het dierenleven, Landcaster Sound en Devon Island

    Devon Island is het grootste onbewoonde eiland op aarde (Antarctica wordt beschouwd als een continent). We komen aan in Dundas Harbor, een verlaten nederzetting met een oud Royal Canadian Mounted Police-kamp en verschillende archeologische vindplaatsen. Kom langs de kust om de ruïnes van sommige van deze gebouwen te bekijken, samen met een indrukwekkend Thule-terrein. De mensen die hier woonden, waren de voorouders van de Inuït. Ten westen van de haven van Dundas ligt Croker’s Bay, een grote fjord met twee gletsjers aan het begin van de baai.
    Het gebied is rijk aan dieren in het wild en zoals met elke expeditie in het Noordpoolgebied, is het zoeken naar natuurlijke ontmoetingen een deel van de ervaring. We kunnen verschillende soorten zeehonden zien zoals walrus, beluga of zelfs narwal. IJsberen worden vaak gezien in het gebied en de toendra rond de kust ondersteunt kleine populaties arctische haas en muskusos. Dit is een perfecte plek voor excursies per kleine boot om het onderwaterleven en de gletsjers van dichtbij te bekijken.

    Dag 9 Eén van Canada’s juwelen in het noorden, Pond Inlet en Baffin island

    ’s Morgens gaan we verder naar het zuiden en varen we door het spectaculaire Arctische landschap van Eclipse Sound, voordat we aankomen in Pond Inlet. Ontdekker Sir John Ross vernoemde Pond Inlet in 1818 naar John Pond, een beroemde Britse astronoom. Tegenwoordig is het pittoreske gehucht, ook wel ’Mittimatalik’ genoemd in Inuktitut, een traditionele Inuït-gemeenschap, gelegen aan de noordelijke punt van Baffin Island, vlakbij de oostelijke toegang tot de noordwestpassage. Pond Inlet is omgeven door bergketens, met tientallen gletsjers, schilderachtige fjorden en inhammen, ijsgrotten, geologische aardpijlers en ijskoude ijsbergen. Als we aankomen, varen we door een mooi kanaal geflankeerd door de toppen en gletsjers van Baffin en Bylot Islands. Op deze breedtegraden is de zee het grootste deel van het jaar bevroren, maar wordt deze pas in juli geopend voor een kort nazomerseizoen. Dit is waar de zoektocht naar hoog Arctische dieren in het wild, zoals ijsberen, kan beginnen. Pond Inlet is ook een geweldige plek om grote groepen narwallen te zien. Pond Inlet heeft een klein bezoekerscentrum en de culturele prestaties van de lokale gemeenschap zullen een hoogtepunt zijn.

    Dag 10 & 11 Oversteek van de Davis strait, op zee

    We steken de Davis Strait over, een noordelijke arm van de Labradorzee. Deze straat is genoemd naar de Engelse ontdekkingsreiziger John Davis, die tussen 1585 en 1587 drie expedities leidde in het gebied. Hij zocht naar een route door de Noordwestpassage en ontdekte de Straat van Hudson. Davis was de eerste die de aandacht vestigde op zeehondenjacht en walvisvaart in de Davis Strait, en om te laten zien dat de kabeljauwvisserij in Newfoundland zich tot ver in het noorden uitstrekte.

    Dag 12 Alles over ijs, Ilulissat

    Het Groenlandse woord voor ‘ijsberg’ is ‘ilulissat’. De derde grootste nederzetting van Groenland ligt een de Ilulissat-ijsfjord, die in 2004 werd toegevoegd aan de Unesco-werelderfgoedlijst. De drijvende ijsbergen zijn een soort massieve losse sculpturen met kleuren die afhankelijk zijn van het licht op dat moment.

    Als de omstandigheden het toelaten kunnen de Zodiacs gebruikt worden om aan land te gaan, waar u bijvoorbeeld kunt deelnemen aan een wandeling naar de verlaten nederzetting Sermermiut. Ook andere wandelingen, een stadswandeling of een boottocht kunnen op het programma staan.

    Dag 13 Moderne plaats met oude tradtities, Sisimiut

    Op weg naar Sisimiut moedigen we je aan om aan dek te zijn om walvissen te spotten. De wateren dicht bij de nederzetting worden bezocht door verschillende soorten, zoals bultruggen en gewone vinvissen. Ook Bruinvis en dwergvinvissen kunnen worden aangetroffen langs de westkust van Groenland. Als we geluk hebben, kunnen we ook grote aantallen zeehonden zien, de meest voorkomende is de zadelrob. Sisimiut ligt 40 km ten noorden van de poolcirkel. Het is een moderne nederzetting die oude tradities in stand houdt. Kom aan wal om de kleurrijke stad te verkennen; bezoek het kleine museum, wandel door de heuvels en koop lokale ambachten. Aan de overkant van Disco Bay ligt het Disco-eiland en de nederzetting Qeqertarsuaq. Dit is waar de Gjøa-expeditie en de tweede Fram-expeditie stopten om honden en andere uitrusting te krijgen, op weg naar de Noordwestpassage.

    Dag 14 & 15 Kangerlussuaq en thuisreis

    Bij het bereiken van Kangerlussuaq is uw expeditie met MS Fram beëindigd. Maak van de gelegenheid gebruik om deel te nemen aan een laatste excursie naar de Groenlandse ijskap. Deze uitgestrekte ijzige woestenij strekt zich uit over 1500 km naar het noorden en bereikt een hoogte tot 3200 meter boven de zeespiegel. De weg naar de rand van de ijskap biedt een prachtig natuurlijk landschap, variërend van Arctische woestijn en toendra met laag groeiende struiken tot heuvelachtig terrein met een adembenemend uitzicht over het landschap. Het vliegtuig naar Kopenhagen vertrekt laat in de avond.

    Na aankomst in Kopehagen, de volgende ochtend, is de reis echt ten einde.

    Naar keuze kunt u de vlucht voor de terugreis naar Nederland bij boeken.
  • Voor boekingen met Hurtigruten gelden afwijkende voorwaarden.
    Let op ! tijdens deze reis is het invullen van een medische vragenlijst verplicht.

    Reisschema

      Vliegreis Amsterdam - Edmonton. (bij te boeken)
    1 Nacht Hotel verblijf Edmonton
      Transfer hotel - luchthaven
      Vliegreis Edmonton - Cambridge Bay.
      Transfer luchthaven - kade.
    11 Nachten Expeditiereis per MS Fram inclusief volpension aan boord.
      Transfer kade - luchthaven.
    1 Nacht Vliegreis Kangerlussuaq - Kopenhagen.
      Vliegreis Kopenhagen - Amsterdam/Groningen. (Bij te boeken)

     

    Inbegrepen:
    - Hotelverblijf in Edmonton
    - Transfer naar Edmonton luchthaven
    - Chartervlucht Edmonton - Cambridge Bay (vluchttijden worden nog bekend gemaakt).
    - Luchthaven belastingen en brandstoftoeslag.
    - Transfers Cambridge Bay luchthaven - kade
    - Gekozen hutaccommodatie op basis van volpension.
    - Alle beschreven landgangen en wandelingen.
    - Ervaren Engels/Duitstalig Expeditieteam verzorgen lezingen en activiteiten aan boord.
    - Winddicht en waterafstotend jack.
    - Thee en koffie aan boord
    - Transfer kade - Kangerlussuaq luchthaven
    - Chartervlucht Kangerlussuaq - Kopenhagen
    - Luchthaven belastingen en brandstoftoeslag.

     

    Niet inbegrepen:

    - Vliegreis Amsterdam - Montreal en Kopenhagen - Amsterdam/Groningen (wel bij te boeken).
    - Extra hotelovernachting in Kopenhagen (eventueel noodzakelijk i.v.m. vluchtschema bij geboekte vlucht).
    - Optionele excursies (excursies die tijdens de reis worden aangeboden kunnen te plaatse worden geboekt en betaald)

    - Drankjes aan boord.

     

    Schip: 

    Deze reis door de Noordwest Passage wordt gevaren door het expeditie schip de MS Fram. Dit schip doet ook dienst in Spitsbergen en Antarctica. Voor meer informatie over MS Fram kijkt u onder het kopje "De Expeditie Schepen".

     

    Verlengen van uw reis: 

    Wilt u voorafgaand of achteraf een extra hotel overnachting in Kopenhagen dan is dit uiteraard mogelijk. Ook kunnen wij dan de transfers voor u verzorgen. 

    Indien gewenst dan kunt u telefonisch contact met ons opnemen voor een offerte op maat. Indien u de reis online wenst te reserveren dan is dit ook mogelijk en kunt u in het opmerkingsveld uw wensen kenbaar maken. Wij zullen dan contact met u opnemen. 

     

    Hurtigruten flexibel prijssysteem:

    Hurtigruten werkt met een flexibel prijssysteem en is gebaseerd op vraag en aanbod. Naar gelang de beschikbaarheid aan boord afneemt zal de prijs voor de hut toenemen. In de online prijsopgave vindt u de meest voordelige tarieven voor deze reis. Indien deze niet meer beschikbaar zijn zullen wij u hierover berichten alvorens de reis te definitief te reserveren. 

     

    Vaarroute en landgangen

     

    De beschreven route is een indicatie. Het definitieve reisprogramma wordt aan boord gepresenteerd en is afhankelijk van de weer- en ijsomstandigheden op dat moment.

     

    In de eindeloze uitgestrekte wildernis van Noord-Canada en Groenland, laat de natuur zich van haar meest verheven en prachtige kant zien. Op deze verbazingwekkende reis in het voetspoor van de grote ontdekkingsreizigers ervaart u ontzagwekkende landschappen, die er nog net zo uitzien als destijds, toen de eerste mensen voet aan wal zetten.  Weer, wind- en ijscondities zijn bepalende voorwaarden waarvan het programma van uw reis afhankelijk is. Veiligheid is altijd de eerste prioriteit, daarom bepaald de kapitein de koers pas tijdens de reis. Elke  expeditie is dus een unieke ervaring en elke route is slechts indicatief.

     

  • Alg. informatie Expeditiereizen

    ALCOHOL
    Hurtigruten ASA is in het bezit van een volledige vergunning: bier, wijn en sterke drank zijn tussen 06.00 uur ’s morgens en 03.00 uur ’s nachts verkrijgbaar. Wij maken u erop attent dat prijzen voor sterke drank in Noorwegen over het algemeen hoger zijn dan in Nederland en niet belastingvrij aan boord.

    BAGAGE
    We raden u dringend aan slechts zoveel bagage mee te nemen als u zelf kunt dragen en tijdens de reis onder controle kunt hebben. Denkt u er aan om belangrijke medicijnen, bril en reisdocumenten altijd in uw handbagage en niet in uw koffer te vervoeren. Het is mogelijk om een koffer bij de receptie af te geven voor opslag tijdens de reis. Let u op dat de bagagevrijdom bij vliegreizen aan restricties is.

    BETAALMIDDEL AAN BOORD
    U kunt contact betalen met de Noorse kronen, Amerikaanse dollar, Engelse ponden en de Euro tegen een vaste wisselkoers. Om aan boord een afwikkeling zonder contant geld te waarborgen, kan er voor u een rekening worden geopend. Uw hut sleutel wordt dan gebruikt als ´cruisecard´ waaraan een creditcard of deposito in contant geld wordt gekoppeld. U kunt zo alle betalingen aan boord met uw hut sleutel/cruisecard doen. Tevens kunt u met deze kaart zien welke passagiers er aan boord zijn en welke aan land. Het is aan te raden om voor kleine uitgaven aan land de plaatselijke valuta in kleine hoeveelheden mee te nemen. Omdat u bij bepaalde reizen nauwelijks in de gelegenheid zult zijn naar een bank te gaan, dient u voor vertrek de passende voorzorgsmaatregelen te treffen. 

    DIEET
    Speciale gerechten als vegetarische maaltijden en diëten dienen bij boeking te worden opgegeven en aan het begin van de reis gedetailleerd te worden besteld.

    ELEKTRICITEIT
    De hutten zijn uitgerust met stopcontacten voor 220V wisselstroom.

    ENTERTAINMENT
    Aan boord wordt zoveel mogelijk afgezien van show en entertainment. Tijdens de reis staat het beleven en beschouwen van de natuur, evenals de individuele ontspanning centraal. 

    EXCURSIES
    Wij bieden gedurende de reis diverse excursies aan welke tot 4 weken voor vertrek boekbaar zijn. U ontvangt ruim van tevoren een overzicht van excursiemogelijkheden en tarieven, zodat u in alle rust de voor u interessante excursies kunt reserveren.

    FITNESS, SAUNA EN ZWEMBAD
    De MS Fram beschikt over een eenvoudig uitgeruste fitnessruimte en een verwarmde whirlpool aan dek. De openingstijden verneemt u bij de receptie. 

    FLEXIBILITEIT
    Bij de beschreven dagprogramma’s gaat het om een mogelijk en gepland reisverloop, niet om een gegarandeerde dienstregeling. Uw expeditie team/reisleiding aan boord kan het programma op korte termijn aanpassen als gevolg van snel veranderende ijs- of weersomstandigheden of om gespotte dieren te observeren. Op deze manier wordt een voor u optimaal, individueel reisprogramma gegarandeerd.

    FOOI
    Aan boord zijn fooien geen must. Bent u met een bepaalde service bijzonder tevreden, dan bent u vanzelfsprekend vrij om individueel fooi te geven. Als richtlijn adviseren wij 6 euro (ca. 50 NOK & 8 USD) per passagier per dag.

    FLEXIBILITEIT
    De beschreven dagprogramma’s zijn mogelijke en gepland reisverloop, niet een gegarandeerde dienstregeling. Uw expeditie team/reisleiding aan boord kan het programma op korte termijn aanpassen als gevolg van snel veranderende ijs- of weersomstandigheden of om gespotte dieren te observeren. Zo wordt u een optimaal, individueel reisprogramma gegarandeerd.

    FOTOGRAFEREN
    Voor zover dit uw interesse heeft, denk aan een videocamera, fototoestel en verrekijker. Het is aan te bevelen voldoende films of opslagmedia mee te nemen.

    GEBOORTEDATA
    Volgens de veiligheidsvoorschriften voor de scheepvaart dient BBI Travel te beschikken over de geboortedata van alle passagiers. 

    GEZONDHEIDSVOORSCHRIFTEN
    Op de MS Fram bevindt zich een arts aan boord, bovendien is de bemanning medisch opgeleid. Informeert u zich tijdig over bescherming tegen infecties en inentingen evenals andere voorzorgsmaatregelen en vraag doktersadvies voor trombose en andere gezondheidsrisico’s. Met betrekking tot de reizen naar Chili, Antarctica en Argentinië, verwijzen we u in verband hiermee naar algemene informatie te verkrijgen bij de G.G.D.

    IJSKLASSEN
    IJsklassen geven aan hoe dik het ijs mag zijn waar het schip doorheen vaart. De schepen van Hurtigruten hebben de ijsklasse 1A en 1B daarmee zijn ze uitermate geschikt om door het poolgebied te varen.

    Fins/Zweedse ijsklassen:
    1A tot 1,0m dik ijs
    1B tot 0,6m dik ijs

    INENTINGEN
    Vraag bij de GGD na welke inentingen er voor uw reisbestemming aanbevolen worden. Zodra u de reis bij ons geboekt heeft ontvangt u een medisch formulier. Deze dient u in te vullen en naar ons terug te sturen. Dit formulier dient ter informatie van de scheepsarts zodat zij in staat zijn u optimale medische dienst te verlenen. Alle gegevens worden vertrouwelijk behandeld.

    KLEDING
    Avondkleding (kostuum, cocktailkleding) is niet nodig, evenwel hoort bv een colbert of blazer in de bagage. Vergeet niet dat u naar koude streken gaat - dus absoluut warme, wind- en waterdichte kleding meenemen. Ook sjaal, muts, stevige schoenen en zonnebril/crème zijn onmisbaar.

    KLIMAAT
    Het weer kan niet alleen dagelijks maar ook per uur sterk schommelen. In Argentinië ligt de temperatuur ’s zomers (tussen november en maart) tussen 10-35ºC, op Antarctica kan de temperatuur dalen tot 0ºC en in de noordelijke poolstreken ligt de temperatuur ’s zomers tussen 0 en 15ºC, met uitschieters naar 20ºC.

    MEDISCHE VERKLARING
    Bij de reizen naar Antarctica is voor vertrek het Invullen van een medische vragenlijst verplicht. Deze vragenlijst dient ter informatie voor de scheepsarts of de rederij, om uw medische verzorging in noodgevallen optimaal te kunnen waarborgen. Alle gegevens worden vanzelfsprekend vertrouwelijk behandeld.

    REISDOCUMENTEN
    Wij adviseren u, om met een paspoort te reizen. Voor uw reisbestemming gelieve contact op te nemen met de desbetreffende ambassade over de duur van de geldigheid en eventuele visumplicht. 

    REIZEN VOOR MINDERVALIDEN
    Op de MS Fram zijn er een liften en rolstoelgeschikte hutten aan boord. De toegang tot het schip is meestal via het autodek. Mensen met een ernstige handicap, of mensen die niet in staat zijn voor zichzelf te zorgen, moeten met een begeleider reizen. Wilt u dit bij boeking doorgeven?

    De excursies zijn niet voor mindervaliden geschikt.

    RESTAURANT
    De verzorging aan boord is op basis van volpension (ontbijt, lunch & diner). De maaltijden worden op vaste tijden geserveerd.

    • Uitgebreid ontbijtbuffet tussen 07.00 - 10.00 uur
    • Groot lunchbuffet met warme en koude gerechten en desserts 11.30 -14.30 uur.
    • Het driegangendiner, gewoonlijk tussen 18.30 - 21.00 uur.

    De exacte tijden worden aan boord gegeven. U kunt bij boeking een voorkeur opgeven voor tafelreservering 1e of 2e zitting.
    Ontbijt en lunch worden meestal in buffet vorm geserveerd. En het diner bestaat uit een 3-gangen diner, buffet of barbecue.

    ROKEN AAN BOORD
    Op alle Hurtigruten schepen is het roken alleen aan dek toegestaan als het schip zich op zee bevindt. 

    Ambassador korting 
    Passagiers die eerder minimaal 3 nachten verbleven aan boord van Hurtigruten, komen in aanmerking voor loyaliteitskorting van 5% op de reissom bij reservering van een Hurtigruten Explorer reis. Voor de berekening van deze korting berekent u eerst het tarief met de vroegboekkorting en vervolgens trekt u de Ambassadorkorting van de reissom af. De korting wordt alleen berekend over de Hurtigruten reis. 

    TELEFOON & FAX
    Alle hutten beschikken over een telefoon. Voor telefoongesprekken en internettoegang kan aan boord een tegoedkaart gekocht worden. WLan is alleen op de MS Fram op dek 4 beschikbaar. Alle schepen kunnen via automatisch telefoonverkeer rechtstreeks bereikt worden. De telefoonnummers en e-mailadressen staan vermeld achterin de brochure en in uw reisbescheiden.

    Door de geografische positie van de schepen is het goed mogelijk dat internet en de telefoonverbinding tijdelijk niet functioneren.

    VOERTAAL AAN BOORD
    Officiële voertaal aan boord is zowel Noors als Engels. De reisleiding aan boord en de medewerkers in de receptie, purser en bemanning spreken meestal ook Duits. Ook mededelingen, dagprogramma’s, informatie over de havens die worden aangedaan, menukaart etc. zijn vaak in het Duits.

    WAARDEVOLLE ARTIKELEN
    Er is een kluis in de receptie. Hurtigruten accepteert geen verantwoordelijkheid voor waardevolle artikelen en geld bewaard in de hut.

    WEERSOMSTANDIGHEDEN
    Geplande reisroute, landgangen en excursies zijn onder voorbehoud en afhankelijk van lokale ijs- en weersomstandigheden.

    WINKEL
    Op de meeste schepen is een kleine winkel met verkoop van ansichtkaarten, postzegels, souvenirs, gebreide truien/vesten en enige toiletartikelen.

    ZEEZIEKTE
    Medicijnen tegen zeeziekte zijn tegen een vergoeding verkrijgbaar bij de receptie. Als u vaker last heeft van zeeziekte dan is het aan te raden zelf medicijnen mee te nemen waar u aan gewend bent.

    ZEKER IS ZEKER...
    Bij geen van de aangeboden reizen is een reis- of annuleringsverzekering inbegrepen. Wij stellen het onze passagiers verplicht om goed verzekerd op reis te gaan. U kunt bij reservering aangeven of u elders verzekerd bent of anders de door ons aangeboden verzekeringen van de Europeesche Verzekering wilt afsluiten. Zo kunt u onbezorgd en (ver)zeker(d) op reis.

     

  • De Expeditie Schepen

    Alle schepen uit de Hurtigruten vloot hebben restaurants, bar, cafe’s  en panorama lounges maar zo heeft ieder haar eigen sfeer en style. Elk schip heeft weer iets unieks. Ondanks de verschillen tussen de schepen hebben ze allemaal dezelfde intieme sfeer met een informele Hurtigruten sfeer.

    De Hurtigruten Expeditie schepen:
    Klik op de naam van het schip voor meer informatie en foto’s.
     

    MS Fram
    Dit expeditie schip is gebouwd in 2007.
    MS Fram is een zeer wendbaar en modern
    ingericht passagiersschip van de ijsklasse
    1B en daarmee uitstekend geschikt voor
    expedities naar deze gebieden.

    • Expeditie team aan boord
    • Scandinavisch design,gerenoveerd in 2016   
    • Zonnedek, twee jacuzzi’s
    • Sauna & fitnes-centrum     
    • Specialist in de arctische wateren
    • Expeditie reizen naar Spitsbergen, IJsland,
      Groenland, Noordwest Passage,
      Noord-Amerika, Caribisch Gebied, Midden &
      Zuid-Amerika en Antarctica

    Informatie MS Fram

     

    MS Fridtjof Nansen
    In de zomer 2019 zal dit nieuwste expeditie schip
    in de vaart genomen worden. Doordat dit
    een hybride schip is kan het bijna geluidloos
    door de natuur varen.

    • Expedities naar Antarctica, Falklandeilanden,
      de Chileense fjorden en Alaska.
    • Expeditie team aan boord        
    • Het eerste hybride schip van de wereld
    • Rijk Scandinavisch interieur     
    • Buiten zwembad
    • Interactief activiteiten centrum          
    • Bouwjaar 2018

     

     
    MS Midnatsol
    Dit expeditie schip werd voorheen gebruikt
    langs de kust van Noorwegen. In 2016
    is dit schip gerenoveerd en volledig klaar
    voor gebruik in de arctische wateren
    • Expeditie team aan boord
    • Vooral te vinden in Antarctica                      
    • Zonnedek en jacuzzi
    • 2 verdiepingen panorama lounge                    
    • Apart a la carte restaurant
    • Sauna en fitness ruimte
    • Vaart in ´s winters in Antarctica
    • Bouwjaar 2003

     

    MS Roald Amundsen
    In de herfst 2018 zal dit nieuwste expeditie schip
    in de vaart genomen worden. Doordat dit
    een hybride schip is kan het bijna geluidloos
    door de natuur varen.

    • Expedities naar Antarctica, Falklandeilanden,
      de Chileense fjorden en Alaska.
    • Expeditie team aan boord        
    • Het eerste hybride schip van de wereld
    • Rijk Scandinavisch interieur     
    • Buiten zwembad
    • Interactief activiteiten centrum          
    • Bouwjaar 2018

     

     

    MS Spitsbergen
    Dit expeditie schip is gerenoveerd in 2015.
    Door de smalle vorm van het schip kom je nog
    dichter bij de natuur.

    • Expeditie team aan boord
    • Scandinavisch design,gerenoveerd in 2016   
    • Zonnedek en jacuzzi                             
    • 2 Restaurants
    • Specialist in de arctische wateren
    • Expeditie reizen naar Spitsbergen

     
     

    MS Nordstjernen 
    Dit expeditie schip is gebouwd in 1956 en in 2013
    gemoderniseerd voor expeditie reizen. Met maar
    max. 108 passagiers is dit het meest nostalgische
    schip onder de expeditie schepen. 

    • Korte expeditie reizen in Spitsbergen 
    • Vaart het gehele zomerseizoen    
    • Ideaal voor expeditie beginner                       
    • Informele, ongedwongen maritieme sfeer 
    • Klassiek houten inrichting 

    MS Nordstjernen

     
     
     
     
     
     
     
  • Verblijf aan boord

    Wanneer u heeft besloten om mee te varen met Hurtigruten langs de kust van Noorwegen is uw verblijf op het water ook niet geheel onbelangrijk. Alle Hurtigruten schepen hebben één ding gemeen: ze stralen een gemoedelijke en ongedwongen sfeer uit, waardoor u zich onmiddellijk thuis zult voelen, ongeacht of u voor een binnenhut of buitenhut hebt gekozen. De ligging van uw hut of de mate van luxe, beslist u zelf. Het dagelijkse bedden opmaken en verwisselen van de handdoeken is inbegrepen.

    Alle schepen hebben comfortabele lounges en genoeg plek op het buitendek om perfect te kunnen genieten van de rust de ruimte en de natuur om je heen. Alle schepen hebben een kleine bibliotheek waar u zich kan verdiepen in een boek. Ook zijn er kleine bistro’s aanwezig voor de lekkere snack of  drankjes tussendoor. Sommige schepen hebben zelfs een whirpool, sauna en een fitness ruimte aan boord!

     

    Gerenoveerde schepen met een nieuw Arctisch interieur
    De schepen MS Richard With, MS Polarlys, MS Kong Harald, MS Nordkapp en de MS Nordnorge zijn allemaal in de loop van 2016 gerenoveerd. Het nieuwe interieur en de kleuren zijn geïnspireerd door de aarde, de kust en de oceaan. Veelal is er gebruik gemaakt van natuurlijke materialen. De restaurants geven een modern Noors gevoel.  

    Expeditie suites
    De suites vindt u terug op de bovenste dekken van het schip voor het beste uitzicht. Dit zijn de meest luxe hutten aan boord van de schepen. In deze comfortabele suites vind u meestal een aparte zitgedeelte met een tv en een badkamer met douche en toilet. Op de meeste schepen hebben deze suites een tweepersoonsbed. Ook treft u hier een badjas, slippers en andere toiletartikelen aan.
    Klik hier voor meer informatie en foto’s.

    Polar Arctic superior buitenhut
    Deze comfortabele hutten vind u terug op de boven en midden dekken van de schepen. Alle hutten hebben een eigen badkamer met douche en toilet. In deze hutten vind u ook eigen koffie en thee faciliteiten (select tarief). De meeste schepen hebben een bed en een bedsofa en sommigen hebben een tweepersoonsbed.
    Klik hier voor meer informatie en foto’s.

    Polar buitenhut
    Deze comfortabele hutten vind u terug op de boven en midden dekken van de schepen. Alle hutten hebben een eigen badkamer met douche en toilet. In deze hutten vind u ook eigen koffie en thee faciliteiten (select tarief). De meeste schepen hebben een bed en een bedsofa en sommigen hebben een tweepersoonsbed. Deze hut heeft een raam met beperkt/volledig zicht
    Klik hier voor meer informatie en foto’s.

    Polar binnenhut
    De gezellige binnenhutten zijn te vinden op alle dekken van de schepen. Alle hutten hebben een eigen badkamer met douche en toilet, behalve op het nostalgische schip de MS Lofoten. Op de MS Lofoten zijn er gedeelde faciliteiten op de gang. De meeste hutten hebben een twin bed waarvan er een een sofa bed is. Op een aantal schepen zijn er ook tweepersoonsbedden in de hut of een boven en een onder bed (stapelbed).
    Klik hier voor meer informatie en foto’s.

    Let op!
    hut afbeeldingen gelden als voorbeeld voor de categorie. Omdat de schepen onderling zeer verschillen en uit verschillende jaren stammen, kunnen ook binnen bepaalde hutcategorieën verschillen optreden qua vorm, grootte en opstelling van de bedden
     

    Garantie hutten
    Bij sommige reizen van ons kunt u alleen een garantie hut boeken bijvoorbeeld bij onze extra voordelige vertrekdata.
    Deze hutten zijn altijd gebaseerd op het basic tarief. U kunt voor deze reizen kiezen uit 3 of 4 verschillende soorten garantiehutten.
    U boekt een vaste categorie en krijgt aan boord uw hutnummer en huttype toegewezen. Wij hebben dus geen zeggenschap over de indeling.

    Garantie polar binnenhut:
    Deze hut beschikt over een eigen douche en toilet. De hutten liggen verspreid over het gehele schip. Deze hutten hebben verschillende bedmogelijkheden en heeft geen raam. 
    Garantie Polar buitenhut beperkt/volledig zicht:
    Deze hut heeft verschillende bedmogelijkheden. De hut heeft een eigen douche en toilet en beschikt over een raam of een porthole en hierbij kan het zicht belemmerd worden. De hutten bevinden zich voornamelijk op dekken 2, 3 en 5. 
    Garantie Polar buitenhut:
    De garantie buitenhut heeft standaard een douche en toilet en heeft een raam. Deze hutten hebben verschillende bedmogelijkheden en liggen veelal op de dekken 2 , 3, en 5. Deze hut heeft een raam met volledig zicht.
    Garantie Arctic superior buitenhut:
    De superior buitenhut heeft een bed en een bedsofa met douche en toilet of een tweepersoonsbed. Deze hut heeft een raam met volledig zicht en ligt veelal op de dekken 5 en 6. Een hut op de bovenste dekken met het beste uitzicht. Onder deze categorie valt ook de mini suite met beperkt zicht. De mini suite is qua afmetingen wel aanzienlijk groter. 

    Aangepaste hut
    Uiteraard zijn er speciale hutten aan boord voor gasten die minder mobiel zijn. U bent welkom op alle schepen behalve op het schip de MS Lofoten. Elk schip beschikt over een aangepaste hut geschikt voor mensen in een rolstoel. Gasten die gebruik maken van een rolstoel moeten hun eigen inklapbare rolstoel meenemen. Indien u volledig afhankelijk bent van uw rolstoel is een extra begeleidend persoon verplicht. Indien u graag deel wilt nemen aan een van de excursies langs de kust van Noorwegen adviseren wij u contact op te nemen met de reisleider aan boord. Ter plaatste kan er het beste ingeschat worden wat er wel of niet mogelijk is.

  • Reisbeoordelingen