Bij Hurtigruten hebben we altijd uw veiligheid als eerste prioriteit gehad, en dat zal ook altijd zo zijn. Met meer dan 127 jaar ervaring hebben we strikte procedures opgesteld om u te beschermen tegen de infectie. Nu we u weer aan boord kunnen verwelkomen, willen we dat u weet wat de verschillende acties zijn die we zullen ondernemen om u en degenen met wie u reist veilig te houden.

Veilig om met ons mee te reizen
Ørjan Olsvik, hoogleraar medische microbiologie is als adviseur bij Hurtigruten gekomen. Hij zal ons helpen om op de veiligst mogelijke manier te werken. Hij heeft meer dan 10 jaar internationale ervaring in infectiebeheersing. We zullen ervoor zorgen dat alle noodzakelijke veiligheidsmaatregelen worden genomen en zullen deze voortdurend aanpassen als de situatie verandert. 

De Hygiene en veiligheidsmaatregelen in het kort

Wat doet Hurtigruten

  • Afstand houden
    We varen met verminderde passagierscapaciteit en hebben de manier waarop we onze restaurants, landingen en faciliteiten runnen veranderd om u meer ruimte te geven.
  • Mondkapjes/Gezichtsmaskers
    Alle bemanningsleden dragen mondkapjes of gezichtsmaskers in de openbare ruimtes en volgen het strengste handhygiëneprotocol.
  • Testen
    Alle bemanningsleden ondergaan een COVID19 test en regelmatige temperatuurcontroles en vullen een COVID-19-formulier met zelfverklaring in voordat ze aan boord mogen.
  • Schoonmaak
    Naast een grondige dagelijkse schoonmaak, worden alle hutten na het uitchecken volledig gedesinfecteerd. Wanneer een cruise eindigt, wordt het schip grondig schoongemaakt om zich voor te bereiden op het volgende avontuur. Alle gemeenschappelijke ruimtes worden meerdere keren per dag schoongemaakt en verneveld. We gebruiken gecertificeerde schoonmaakproducten waarvan is bewezen dat ze COVID-19 elimineren.

We volgen alle vereiste veiligheidsmaatregelen op basis van de nieuwste richtlijnen van lokale autoriteiten.

Wat kunt u doen 

  • Gezondheidsverklaring 
    24 uur voor inscheping dient u een gezondheidsverklaring digitaal in te vullen waarin u moet bevestigen geen symptomen van COVID - 19 heeft. Wij zullen u een link sturen zodat u dit tijdig in kunt vullen en terug sturen. U bent hier zelf verantwoordelijk voor. 
  • Meting van uw temperatuur
    Bij het van en aan boord gaan zal er een contactloze meting gedaan worden om uw temperatuur te meten. Indien er een hoge temperatuur gemeten wordt dient u ermee in te stemmen een COVID-19 test te doen. Dit is een sneltest waarbij u binnen 20 minuten de uitslag heeft. 
  • COVID-19 test bij een Expeditie zeereis
    Voordat u aan boord gaat, moet u een negatieve Covid-19-test laten zien, niet ouder dan 72 uur op het moment van inscheping. Heeft u beide vaccinaties gehad neem dan het officiele medische document hiervan mee. Dit geldt voor alle expeditie reizen met vertrek in 2021. U dient minstens 21 dagen voor inscheping aan kunnen tonen dat u volledig gevaccineerd bent met een COVID-19 vaccin goedgekeurd door het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA). Vanaf 1 juli 2021 zijn deze goedgekeurde vaccins onder meer Comirnaty (BioNTech / Pfizer), Moderna, Vaxzevria (AstraZeneca) en Janssen (J&J) vaccins.
  • Voor de Noorse kust reis is een negatieve COVID-test vereist
    U dient een ​​negatieve COVID-19-test of een sneltest resultaat te tonen die minder dan 36 uur voor vertrek is afgenomen door een gecertificeerde test-centrum. Zonder een negatieve test uitslag is inschepen niet mogelijk. Een zelftest wordt niet geaccepteerd. U dient de uitslag van negatieve test bewijs te printen en mee te nemen op reis zodat u dit kunt tonen bij het inschepen. 

    U kunt deze test in de Terminal in Bergen zonder kosten laten doen indien u dit niet vooraf in Nederland kan doen. Houd er wel rekening mee dat als de test positief is u niet mag inschepen. U gaat dan verplicht in quarantaine in Bergen volgens de Noorse richtlijnen. Wij raden u dan ook aan de test al in Nederland te doen. De kosten die hieruit voortvloeien zijn voor eigen rekening/verzekering. Hurtigruten zal u bij een positief test resultaat begeleiden. 
  • Mondkapjes, sociale afstand en handhygiëne
    U dient een mondkapje te dragen tijdens het in- en uitstappen, in gangen, trappenhuizen, collegezalen, in het Science Center en op alle andere plaatsen waar een goede sociale afstand niet mogelijk is.

Houd a.u.b. minimaal een meter afstand van medepassagiers en reinig regelmatig uw handen.

Uw veiligheid aan boord
Wees ervan verzekerd dat Hurtigruten altijd alle veiligheidsrichtlijnen volgen zoals aanbevolen door de Noorse overheid. We hebben zo’n sterke staat van dienst op het gebied van viruspreventie dat twee van onze schepen, MS Richard With en MS Vesterålen, de Noorse kust tussen Bodø en Kirkenes mogen blijven varen gedurende de volledige lock down periode. Een reden voor dit vertrouwen in ons is dat we al beschikken over uitzonderlijk hoge hygiëneprocedures.

Naarmate onze normale service wordt hervat, zullen we het totale aantal gasten op onze schepen verminderen, zodat u aan boord voldoende ruimte om u heen heeft. In onze ruime restaurants voegen we meer maaltijdzittingen toe, zodat er op verschillende momenten minder mensen komen eten. In plaats van zelfbedieningsbuffetten, serveren onze chef-koks het eten rechtstreeks op uw bord. De keuken blijft haar gebruikelijke hoge normen op het gebied van hygiëne en kwaliteit handhaven.

U kunt bij ons rekenen op strikte schoonmaakmethoden aan boord, waarbij de netheid van elk schip ook continu wordt gecontroleerd. Regelmatige microbiologische monsters worden genomen en naar laboratoria gestuurd voor testen en we gebruiken UV-licht om oppervlaktes in hutten en openbare ruimtes te controleren. Onafhankelijke inspecteurs worden uitgenodigd om meerdere keren per jaar geplande en onaangekondigde bezoeken aan al onze schepen te brengen. De uitstekende hygiëne aan boord van onze schepen laten we niet aan het toeval over. Het is het resultaat van effectieve controles die zichzelf al tientallen jaren veilig hebben bewezen.

Daarnaast krijgt elk schip een nieuw team dat zich inzet om ervoor te zorgen dat de gemeenschappelijke ruimtes continu worden schoongemaakt en gedesinfecteerd. Er zal beperkt gebruik worden gemaakt van sauna’s, zwembaden en de gym. Om te helpen een veilige afstand van anderen te bewaren wanneer we aan boord in de rij staan, hebben we ook de juiste markeringen op de schepen.

Uw ervaring aan wal en met excursies
Wanneer u met Hurtigruten reist, willen we dat u de plaatsen waar we naartoe varen echt gaat verkennen en ervaren. Hoewel we het aantal mensen dat tegelijkertijd van en aan boord gaat volgens strikte richtlijnen moeten regelen om samenscholing van mensen te voorkomen, heb je nog steeds de mogelijkheid om op verschillende plaatsen aan land te gaan. Hetzelfde niveau van zorg en netheid zal ook worden toegepast op de veilige afhandeling van uw bagage op onze terminals. Bij de ingang van het schip en op andere strategische locaties op de dekken, worden sanitaire dispensers geplaatst. We vragen u altijd uw handen te desinfecteren of te wassen wanneer u het schip verlaat en wanneer u weer aan boord komt.

We werken nauw samen met lokale leveranciers langs de Noorse kust om een ​​spannend programma van excursies aan wal in verschillende havens aan te bieden. Het excursieprogramma zal voortdurend worden aangepast, aangezien elke leverancier werkt aan het implementeren van verhoogde reinigings- en hygiëneprocedures volgens nationale richtlijnen. We hopen dat u het zult begrijpen als u merkt dat sommige excursies aan wal niet beschikbaar zijn of dat er enkele wijzigingen zijn ten opzichte van uw oorspronkelijke reisbeschrijving. 

  • Sommige excursies zullen waar nodig worden aangepast met nieuwe veiligheidsmaatregelen. Dit kan zijn dat de grote van de groep aangepast wordt, beperkt aantal gasten tegelijk naar binnen bij bepaalde bezienswaardigheden en het dragen van een mondkapje 
  • Alle bussen mogen niet meer dan een bezetting hebben van 50% en worden na elke excursie opnieuw gedesinfecteerd. 
  • U dient een mondkapje te dragen in de bus en wanneer de excursie binnen plaats vindt. 
Restaurant/maaltijden
Het eten en drinken aan boord van Hurtigruten is een belangrijk onderdeel van uw reis. De restaurants aan boord worden daarom zo veilig mogelijk ingedeeld.
  • Er zullen meerder zittingen worden georganiseerd om de afstand te kunnen garanderen tussen de tafels. 
  • De maaltijden worden aan tafel geserveerd. 
  • Indien u wilt eten dan dient u vooraf een reservering te maken in het reserveringssysteem.
  • Bij de ingang van het restaurant wordt uw temperatuur gemeten dient u gebruik te maken van de desinfectie pomp. 
  • Al uw aankopen worden geregistreerd op uw touch-free cruise card 
  • Het is ook mogelijk te genieten van een take-away menu voor in de hut. Alle menu’s zijn verkrijgbaar op uw smartphone. U kunt hier een bestelling plaatsen en deze ophalen in het variant. Dit is elke dag mogelijk vanaf 07.00 uur tot 22.00 uur. 

Onze medewerkers en uw welzijn
Alle bemanningsleden van Hurtigruten volgen te allen tijde de nationale richtlijnen van het Noorse Instituut voor Volksgezondheid. Ze hebben allemaal onlangs de officiële COVID-19-cursus van de WHO voor hygiëneprocedures en infectiebeheer afgerond. Voordat onze medewerkers met hun werkzaamheden beginnen, ondergaat elk lid van de bemanning een gezondheidscontrole. Ze hebben een grondige EHBO-opleiding en kunnen snel medische hulp inroepen als er medische noodzaak is. Varend langs de Noorse kust zijn we ook nooit ver weg van de gezondheidsdienst aan land. Aan boord van onze expeditie schepen die naar andere afgelegen bestemmingen varen, zorgen we er altijd voor dat we een dokter aan boord hebben.

Aan boord geven onze medewerkers aanbevelingen via informatieschermen, via het PA-systeem en persoonlijk hoe u als gast kunt bijdragen aan onze inspanningen om het risico op infectie te verminderen.

Hoe jij en anderen kunnen helpen
Voordat u aan boord gaat, moet u een gezondheidsvragenlijst indienen. Dit bevestigt dat u de afgelopen 14 dagen geen contact heeft gehad met iemand die positief op COVID-19 heeft getest, dat u geen risico loopt om zelf ernstig ziek te worden en dat u geen andere ernstige gezondheidsproblemen heeft. Graag ook uw begrip dat we ook de voorhoofdstemperatuur van gasten kunnen nemen, voordat ze met ons mogen reizen.

De algemene instructie voor al onze gasten is om te allen tijde een redelijke en respectvolle afstand van anderen te houden en een goede handhygiëne zorgvuldig in acht te nemen. We vragen u ook om flexibel en aanpasbaar te zijn als het advies van de autoriteiten verandert en we moeten snel kunnen reageren op de richtlijnen die te allen tijde kunnen veranderen.

Hoewel we niet verwachten dat het nodig zal zijn, zijn we voor de zekerheid ook van plan om een ​​aantal hutten aan boord van elk schip te reserveren voor zelf-isolatie. Dit betekent dat als een gast symptomen ontwikkelt, we in staat zijn om individuen onmiddellijk te isoleren in hun eigen comfortabele hut. Handel alstublieft snel om anderen te beschermen en informeer de bemanning als u zich onwel voelt. We communiceren met alle havens die we bezoeken en hebben indien nodig gemakkelijk toegang tot ziekenhuizen en gezondheidspersoneel aan land.

We erkennen allemaal dat het bestrijden van dit virus een collectieve inspanning is. Ieder van ons speelt een belangrijke rol. Voor deze maatregelen werken we hard om ze te kunnen realiseren en dat ze effectief zijn, we hebben echt uw hulp nodig. We vertrouwen erop dat u als onze gast volledig meewerkt aan deze voorzorgsmaatregelen. Ze zijn in de eerste plaats voor uw veiligheid, de veiligheid van uw medepassagiers en de veiligheid van onze bemanning die er is om u van dienst te zijn. Laten we het virus verslaan door te laten zien dat we samen veilig kunnen zijn.

 

 

De meest gestelde vragen op een rijtje

ZULLEN ER AAN BOORD ENIGE BEPERKINGEN ZIJN? WELKE ?
We verminderen het aantal gasten aan boord van onze schepen, zodat u voldoende ruimte om u heen heeft.

We zullen meer tafelplaatsen toevoegen, waardoor we minder mensen tegelijk eten kunnen serveren. Om te voorkomen dat iedereen zichzelf van hetzelfde gerecht serveert, serveren onze chef-koks uw eten op uw bord en wordt er geen gebruik gemaakt van een buffet. Voor de zekerheid zal er ook een verminderde toegang zijn tot openbare ruimtes zoals sauna’s, zwembaden en de gym. Omdat veel mensen al gewend zijn aan wachtrij systemen in winkels en cafés, hebben we de juiste markeringen gemaakt om u te helpen afstand te houden van anderen aan boord.

ZULLEN MONDKAPJES VOOR IEDEREEN VERPLICHT ZIJN?
Mondkapjes zijn verplicht.

WAT IS DE MAATREGEL INDIEN EEN GAST ZIEK WORD?
We hebben een aantal hutten gereserveerd die gebruikt kunnen worden als iemand symptomen heeft.

Dit betekent dat als u merkt dat u klachten heeft, of vermoedt dat er een infectie aan boord is, wij de betreffende persoon snel kunnen isoleren.

We hebben een goede communicatie mogelijkheden met alle havens die we bezoeken en hebben indien nodig toegang tot ziekenhuizen aan land.

WORDEN BEZOEKERS VOOR HET SCHIP IN DE VERSCHILLENDE HAVENS TOEGESTAAN?  
We staan ​​geen havenbezoekers aan boord van onze schepen toe

HOE ZORGEN WE BIJ INSCHEPING EN ONTSCHEPING ERVOOR GEEN GROEPSVORMING TE CREËREN OF BIJ HET MAKEN VAN EEN EXCURSIE.
We zullen het aantal mensen regelen dat tegelijkertijd van boord gaat en aan boord gaat en momenteel werken we aan geschikte oplossingen om overbevolking bij het in- en uitstappen te voorkomen.

 IS HET TOEGESTAAN OM AAN WAL TE GAAN IN ALLE HAVENS?
Ja. Er zijn geen beperkingen in de havens die we bezoeken, gasten kunnen vrij rondlopen. (Noorwegen)

WAT ZIJN DE MAATREGELEN QUA SCHOONMAAK AAN BOORD, ZIJN ER NU VERSCHILLEN?
We hebben het reinigen en desinfecteren aan boord geïntensiveerd. We hebben echter al strikte schoonmaakprocedures aan boord. Er worden regelmatig microbiologische monsters genomen en naar laboratoria gestuurd om te testen en we gebruiken UV-licht om onder andere oppervlakken in hutten, galeien en gemeenschappelijke ruimtes te testen.

Deze resultaten geven ons continue feedback over de vraag of onze reinigingsprocedures effectief zijn. Op deze manier is het niet toevallig hoe en welke gebieden we reinigen - het wordt bepaald door de effectiviteit voortdurend te bewaken. Daarnaast gebruiken we externe partners om meerdere keren per jaar zowel geplande als onaangekondigde hygiënecontroles uit te voeren op alle schepen.

Daarnaast hebben we nu ook een toegewijd team dat ervoor zorgt dat gemeenschappelijke ruimtes continu worden schoongemaakt en gedesinfecteerd.

WAT GEBEURD ER ALS BIJ INSCHEPING BLIJKT DAT IK ZIEK BEN?
Er wordt contact opgenomen met het medische team voor advies. Als er een geval is van Covid19, wordt hen de toegang tot het schip ontzegd.

WAT ALS EEN PERSOON AAN BOORD ZIEK WORDT, HEBBEN ALLE SCHEPEN DE MOGELIJKHEID OM TE TESTEN OP VIRUSINFECTIE?
We hebben geen mogelijkheid om tests voor covid-19 aan boord uit te voeren. We zijn in nauw contact met havens en zullen contact opnemen met het dichtstbijzijnde ziekenhuis als we een virusuitbraak aan boord hebben.

ZIJN WHIRLPOOLS EN SAUNAS AAN BOORD BESCHIKBAAR?
Er zal minder toegang zijn tot openbare ruimtes zoals sauna’s, zwembaden en sport ruimte.

IS ER VANAF NU MEDISCH PERSONEEL AAN BOORD OF IS HET NOG HETZELFDE ALS VOORGAAND AAN DE NOORSE KUST?
Hetzelfde als voorheen langs de Noorse kust. Onze bemanning heeft echter altijd een grondige EHBO-opleiding gevolgd en heeft digitale toegang tot gezondheidswerkers als er zich een medisch probleem voordoet. Langs de Noorse kust zijn we nooit ver weg van een ziekenhuis aan land.